• English
  • Om IKAS
  • Kontakt
  • +45 8745 0050
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube
  • Den Danske Kvalitetsmodel
    • DDKM in English
      • Introduction to DDKM
      • Accreditation standards
      • Survey and rating of compliance
      • Award of accreditation and publication of award decisions
      • Appeals
      • Resources
  • Deltagere i DDKM
    • Almen praksis
    • Apotek
      • DDKM for apoteker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser og informationsmøder
      • Nyhedsbreve
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fodterapeutpraksis
      • DDKM for fodterapeutpraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Information om survey
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kundeportal
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Fysioterapipraksis
      • DDKM for fysioterapipraksis
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • For fysioterapipraksis uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Færøske sygehuse
    • Kiropraktor
      • DDKM for kiropraktorer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Hyppige spørgsmål og svar
      • Hjælpeværktøjer
      • Regler i DDKM
      • Kundeportal, surveyplan og upload af dokumenter
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Kommune
      • DDKM for kommuner
      • Standardpakker
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
    • Norske sygehuse
    • Offentlige sygehuse
    • Praktiserende speciallæge
      • DDKM for speciallæger
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper og vurderingsvejledninger
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privathospitaler og klinikker
      • DDKM for private hospitaler og klinikker
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog
      • Regler i DDKM
      • Tilmelding til DDKM
      • Kurser i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende psykologer
      • DDKM for privatpraktiserende psykologer
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Varsling om survey
      • Vejledning
      • Hjælpeværktøjer
      • Introduktionskursus i DDKM
      • Materialer til online kurser
      • Kundeportal og surveyplan
      • For privatpraktiserende psykologer uden ydernummer
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandlæger
      • DDKM for privatpraktiserende tandlæger
      • Historik og arkiv
    • Privatpraktiserende tandplejere
      • DDKM for privatpraktiserende tandplejere
    • Præhospital
      • DDKM for præhospital
      • Standardsæt
      • Vurderingsprincipper
      • Håndbog i DDKM
      • Regler i DDKM
      • Akkrediteringsnævnets afgørelser
      • Historik og arkiv
  • Nyt om akkreditering
    • Forskning om akkreditering
  • Om IKAS
    • Akkrediteringsnævn
    • Bestyrelse
    • IEEA-akkreditering
    • Ledige stillinger
    • Klager over IKAS
    • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Surveyors

undefined

Klik her, hvis du vil læse mere om baggrunden for DKKM.


IKAS er medlem af IEAA.


undefined

Se videoer om IKAS, DDKM, akkreditering mv. på IKAS' Youtubekanal.


IKAS' telefonnummer 8745 0050 besvares på hverdage mellem kl. 10 og 14.

 

Velkommen til Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS)

IKAS har til opgave at drive og udvikle Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM).
DDKM er et aftalebaseret kvalitetssystem, der er med til at sikre kvaliteten i de helt eller delvist offentligt finansierede sundhedsydelser.

Hvad er baggrunden for akkreditering?

IKAS akkrediterer virksomheder i forskellige dele af sundhedsvæsenet. Akkreditering er en del af de aftaler, der er indgået mellem det offentlige, der betaler, og dem, der leverer ydelserne (fx klinikker, privathospitaler, apoteker). Du kan på hver enkelt sektors side se, hvad der er aftalt i denne sektor.

 
Hvordan akkreditering foregår i klinikker med ydernummer under sygesikringen

Akkrediteringerne i en given sektor gennemføres over en to- til treårig periode, som er aftalt konkret i hvert enkelt tilfælde. Det betyder, at alle klinikker får besøg af et surveyorteam, der består af en fagperson fra den pågældende profession og en surveyor med anden baggrund fra sundhedsvæsenet. Surveyorne undersøger, om klinikken lever op til de forventninger, der er udtrykt i akkrediteringsstandarderne. Det gør de først og fremmest ved at tale med jer og ved at få vist, hvordan I arbejder; det indgår, at de får vist eksempler på patientjournaler. Meningen er, at det skal opleves som en god dialog med kolleger, men også som en dialog med struktur og med kant, så den kan hjælpe jer fremad. Akkrediteringsstandarderne er udarbejdet af IKAS sammen med den relevante faglige organisation og Danske Regioner. Mange af forventningerne i standarderne er direkte krav i lovgivningen eller i overenskomsten, men det forventes fx også, at klinikkerne efterlever Nationale Kliniske Retningslinjer, at de finder og forebygger risici for patienter, og at de udfører en egenkontrol af deres kvalitet ved én gang årligt at gennemgå en stikprøve af journaler og ved at indsamle informationer om patienters oplevelse af kvaliteten på klinikken. Med andre ord er der tale om forventninger om, at klinikken arbejder på en måde, der sikrer, at der leveres god kvalitet til patienterne.

 
Hvordan klinikken kan få et godt udbytte af akkrediteringen

Den bedste start får I ved at deltage i de informationsmøder, som jeres fagorganisation og IKAS holder rundt om i landet. Alle klinikker får tilsendt en invitation. Her gennemgås standarderne, så I bliver klædt på til at forstå, hvad det præcist er, der forventes af jer. Ligeledes gennemgås forberedelserne til survey samt detaljerne i, hvordan survey foregår, og hvordan I får jeres akkrediteringsstatus. Det er en del af arbejdet, at der skal udarbejdes nogle beskrivelser af arbejdsgange, hvis klinikken ikke allerede har dem. Der skal også udarbejdes en plan for ledelse og organisering af kvalitetsarbejdet. Der skal sættes tid af til dette, men det vigtigt, at man ikke ser det kun som et skrivearbejde. Erfaringen viser, at det er værdifuldt også at se det som en lejlighed til at drøfte i klinikken, om alle gør det samme; om den måde, man gør det på lige nu, er den optimale, eller om man med fordel kunne ændre noget; og om det man gør, lever op til forventningerne til klinikken (altså akkrediteringsstandarderne), eller om der er noget, man skal lave om på. Et af formålene med at skrive forventningerne ned har netop været at gøre det lettere for jer at finde ud af, hvad de er. Fx har det ikke altid været let at vide, hvad der er god praksis på hygiejneområdet. Det anbefales på det kraftigste at inddrage ikke kun ydernummerindehaverne, men alle personalegrupper i klinikken. Arbejdet med at udarbejde beskrivelser skal hverken underdrives eller overdrives. I skal være opmærksomme på ikke at overfortolke, hvad der forventes. På den anden side har det vist sig, at mange, når de først kommer i gang, skriver mere end det absolut påkrævede. De gør det, fx fordi det er nyttigt ved introduktion af nye medarbejdere, for at hjælpe med at huske, hvad der skal gøres, og for at få drøftelsen af arbejdsgangene. Men hvis I hører, at nogen har skrevet meget, så husk, at det kunne skyldes, at de har misforstået akkrediteringsstandarderne, og at det også kunne skyldes, at de selv har fundet det nyttigt at skrive noget mere ned.

 

 

IKAS samarbejder med følgende sundhedsaktører om
Den Danske Kvalitetsmodel

Klik på cirklerne og læs om DDKM for de enkelte sundhedsaktører samt akkrediteringsafgørelser for dem, der har fået foretaget surveybesøg.

Akkrediteringsstandarder for tandplejere og tandlæger er færdigudviklet men afventer politisk afklaring af den fremtidige organisering af voksentandplejen.

Information til kunder der har haft survey efter 1. august 2021

Læs informationsbrev her

Rigtig mange klinikker har haft surveybesøg fra IKAS.
Her kan du læse, hvordan klinikkerne har oplevet survey:

  • Fysioterapipraksis
  • Fodterapeutpraksis
  • Kiropraktorer
  • Praktiserende speciallæger
  • Privatpraktiserende psykologer

Se løbende resultater fra akkreditering her:

Statusrapporterne indeholder information om, hvor mange klinikker, der er blevet akkrediteret, samt hvilke indikatorer, der har vist sig udfordrende for klinikkerne

  • Apoteker
  • Fodterapeutpraksis
  • Fysioterapipraksis
  • Kiropraktorer
  • Privatpraktiserende psykologer
  • Praktiserende speciallæger

 


Persondatapolitik

I IKAS er vi opmærksom på at behandle dine data sikkert og korrekt. Hvis du ønsker at vide, hvordan vi behandler dine persondata, kan du læse IKAS persondatapolitik, som du finder HER


Kontakt os !

Om IKAS

  • Adresse: Olof Palmes Allé 13, 1. th., 8200 Aarhus N

  • Adresse: Dampfærgevej 27-29, st. th., 2100 Kbh Ø

  • Telefon: +45 8745 0050

  • Email: info@ikas.dk

  • CVR: 29228620

  • GLN: 5798000367005

IT-Support

Mangler du hjælp til brug af IKAS' systemer så tryk HER.



Cookies

IKAS anvender cookies på denne hjemmeside. HER kan du læse om cookies, og hvordan du kan vælge dem fra.

Sociale medier

Følg IKAS på Twitter, LinkedIn og Youtube

  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

© Copyright 2016. All Rights Reserved to IKAS.